Jövő májustól a dohánytermékeket csak egységes, márkasemleges csomagolásban lehet Magyarországon forgalomba hozni. A logók lekerülnek a dobozról, az eltérő cigaretták között csak a név és a dohánytípus megjelölése lehet majd különböző.
Az Európai Unió dohánytermékekre vonatkozó irányelvei (Tobacco Product Directive - TPD) 2016. május 19-én lépnek hatályba. Az új szabályok többségét jövő május 20-ig kell átültetniük az egyes tagországoknak a hazai jogrendjükbe.
A TPD egyebek mellett előírja, hogy a dohánytermékek csomagolásának két legnagyobb felületén egészségvédő figyelmeztetéseket kell feltüntetni:
a csomagolás elő- és hátoldali felületének 65 százalékát le kell fedniük a figyelmeztetéseknek, amelyeknek a csomagolási egységek felső részén is helyet kell kapniuk.
Egységes csomagolás esetén az alábbi követelményeknek kell megfelelnie a dohánytermék csomagolás megjelenésének:
- A dobozok formája, színe, mérete, kinyitásának módszere azonos.
- Kombinált egészségvédő figyelmeztetések és más egészségvédő figyelmeztetések találhatóak a csomagoláson.
- A védjegyek és jelzések meghatározott betűtípussal, színnel és mérettel szerepelhetnek a csomagoláson.
- A csomagoláson adójegyek, illetve más olyan azonosítók találhatóak, amelyek bizonyítják a termékek eredetiségét.
- A csomagoláson design elemek nem szerepeltethetőek.
A márkasemleges csomagolás bevezetésének célja a dohányzás népszerűségének csökkentése a fiatalok valamint a nők körében. A dohányzás káros hatásaink ismeretében megengedhetetlen, hogy a dohányipar marketing trükkök útján tegye a dohányzás rabjává a fiatalokat, illetve félrevezesse a dohányosokat függőségük következményeit illetően. A dohányipar mindezidáig jelentős hangsúlyt fektetett a dohánytermékek csomagolására, az egységes, standardizált csomagolások bevezetésével azonban ezek többé nem szolgálhatnának mozgó reklámként.
Közvélemény kutatások szerint az egyszerű csomagolás kevésbé vonzó és nem ösztönöz fogyasztásra
A nemzetközi kutatások arra utalnak, hogy a standardizált csomagolások hatásosan előzik meg azt, hogy a fiatalok dohányozni kezdjenek. Ezt a hatásukat a következő módokon fejthetik ki:
- A fiatalok a standardizált csomagolásokat kevésbé találják vonzónak.
- A fiatalok a standardizált csomagolásokat kevésbé ítélik „menőnek”.
- A csomagoláson található egészségvédő figyelmeztetések nagyobb hatást képesek kifejteni és arra késztetik a fiatalokat, hogy gondolkozzanak el a dohányzás által okozott egészség kockázatokról.
- A standardizált csomagolások megelőzik illetve a tévhitek útjába állnak, például megelőzik, hogy a fiatalok a világosabb színű csomagolásokból azt a következtetést vonják le, hogy bizonyos termékek kevésbé károsak.
A világon elsőként Ausztrália vezette be a márkasemleges cigarettacsomagolást 2012-ben. Európában a brit parlament – Írország után a másodikként – márciusban hagyta jóvá a jövőre hatályba lépő jogszabályt. Franciaországban április 3-án döntött erről a parlament és 2016 májusában lép a jogszabály hatályba. Az EU-s irányelv alapján a tagállamok maguk dönthetnek a bevezetéséről.
Magyarország 2016 májusától tervezi bevezetni az egységes csomagolást – mondta Sonkodi Balázs, a Miniszterelnökség stratégiai ügyekért felelős államtitkára.
Forrás:
fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu
hirado.hu